Tinkebell (Katinka Simonse) over De Dichtkunstkrant…

Katinka Simonse schreef o.a over de Dichtkunstkrant. verscheen dinsdag 4 – 3 – 2014 in Trouw

10008513_10151890099111529_920444992_n

Geplaatst in Alle nieuwsberichten | Reacties uitgeschakeld voor Tinkebell (Katinka Simonse) over De Dichtkunstkrant…

Dictkunstkrant gespot in…

De Dichtkunstkrant 2014 is ook te vinden in Onomatopee  http://www.onomatopee.net/ Eindhoven,

boek handel cursief  http://www.boekhandelcursief.nl/ Gorinchem,

en bij Second Art shop http://www.secondart.info/  ‘s Hertogenbosch

Geplaatst in Alle nieuwsberichten, De krant gespot in... | Reacties uitgeschakeld voor Dictkunstkrant gespot in…

Dichtkunstkrant presentatie 6 februari 2014

Dichtkunstkrant de derde editie komt eraan!

Op 6 februari 2014 tussen 17:00 – 19:00 presenteren wij de derde editie van de Dichtkunstkrant met gedichten, voordrachten en verhalen voorgelezen…

Dat gaat gebeuren in Belvédère, Verhalenhuis Rotterdam
www.belvedererotterdam.nl

De presentatie is een samenwerking met stichting Wo Meine Sonne Scheint
www.womeinesonnescheint.com

U bent van harte welkom!

Adres
Belvédère, Verhalenhuis Rotterdam
Rechthuislaan 1
3072 LB Rotterdam-Katendrecht

Geplaatst in Alle nieuwsberichten, De krant gespot in..., Dichtkunstkrant op evenementen | Reacties uitgeschakeld voor Dichtkunstkrant presentatie 6 februari 2014

Redactie brief 2014

“Ik zou het vuur meenemen”

Tijdens een radio interview in 1951 werd aan de Franse dichter Jean Cocteau gevraagd: “Welk voorwerp zou je redden als je huis in brand zou staan?”.  Het  antwoord van Cocteau was: “Ik zou het vuur meenemen”. De vraag is, wat wilde Cocteau met deze opmerking zeggen? Het vuur staat voor inspiratie, levenskracht en de schoonheid die je niet met je handen kan vatten. Dat het vuur alle materie, het bezit en wat dierbare voorwerpen zijn, kan vernietigen, nam Cocteau kennelijk voor lief. Immers hem was gevraagd om te kiezen als hij verder alles zou verliezen en hij koos aldus voor het behouden van het immateriële.

De keuze van de dichter is duidelijk en radicaal. Het lijkt erop dat onze samenleving tegenwoordig steeds meer waarde hecht aan materiële zaken zoals bezit en winst. Ook in de kunst ontstaat de tendens om meer en meer waarde af te meten aan marktwaarde, oplages en bezoekersaantallen. De vraag is of ‘het vuur’ door deze gerichtheid niet wordt gedoofd. Is het mogelijk om de kracht van vuur te meten in commerciële, neoliberale definities? Er lijkt in ieder geval geen discussie te zijn over deze vraag; de markt wordt omarmd als oplossing voor alle problemen.

Maar stilt dit ook de honger naar inspiratie, levenskracht en schoonheid? Het antwoord van Cocteau is een absolute keuze voor een onafhankelijk bestaan waarbij hij er op wijst dat het leven meer is dan alleen materiële welvaart en comfort. Kunstenaars herinneren ons eraan mens te zijn en wat dat betekent in een samenleving die geen jungle is, of dat niet zou moeten zijn. Het is veelzeggend dat uit onderzoek blijkt dat in Europa het optimisme over de toekomst het laagste is ter wereld. Kennelijk is het vuur eruit, want Europeanen leven ondanks de crisis in zeer welvarende samenlevingen.

Wij geven u daarom gratis De Dichtkunstkrant om uw vuur weer aan te wakkeren. Wederom delen de kunstenaars en dichters in deze krant hun vuur met u. Lees het maar, kijk ernaar, verteer het en als u warm genoeg bent van binnen, kunt u de krant gebruiken om de kachel mee aan te maken en vergeet niet het vuur mee te nemen!

Florimond Wassenaar en Efrat Zehavi

 

(citaat /verhaal uit het boek: Jean Cocteau Vier Gedichten / De Woelrat 1988 Amsterdam vertaling en toelichting: Theo Festen)

Geplaatst in Alle nieuwsberichten, Brieven van de redactie | Reacties uitgeschakeld voor Redactie brief 2014

Vrijwilligers Gezocht

Verspreid het woord, of meld je aan

VRIJWILLIGERS GEZOCHT VOOR HET VERSPREIDEN VAN DE DICHTKUNSTKRANT!

Stichting Dichtkunstkrant zoekt vrijwilligers die kunnen helpen met het verspreiden van de gratis krant tijdens de Art Rotterdam Week op verschillende locaties (op straat) in Rotterdam.

Dagen: vrijdag zaterdag en zondag 7, 8 en 9 februari 2014. vanaf 13:00-19:00

Ons doel is het belang van kunst en poëzie te tonen in een vorm van een gratis krant die één keer per jaar verschijnt. De werkzaamheden gaan om shifts van 4 uren per dag. Het is een simpele opdracht: U krijgt een pakket van kranten en die deelt u aan voorbijgangers uit die hem mee willen nemen.

Vrijwilligers krijgen:

voor 1 shift één kaart voor Raw Art-Fair + één kaart voor Art Rotterdam
of bij 2 shifts: één kaart voor Raw Art-Fair + één kaart voor Art Rotterdam  + een bioscoopbon
voor drie shifts één kaart voor Raw Art-Fair + één kaart voor Art Rotterdam + 2 bioscoopbonnen.

Verder zorgen we voor iets te drinken en sandwiches.

Wij horen van u graag!

voor meer info en aanmelding: info@dichtkunstkrant.nl

met dank aan Raw Art-Fair http://www.rawartfair.com

Met dank aan Joey Ramone Gallery http://www.joeyramone.nl/

joey_ramone_logo

Geplaatst in Alle nieuwsberichten, Brieven van de redactie, Dichtkunstkrant op evenementen | Reacties uitgeschakeld voor Vrijwilligers Gezocht

Dichtkunstkrant The Exhibition: Joey Ramone Gallery Rotterdam 2013

DICHTKUNSTKRANT – The Exhibition 2013

Curated by Efrat Zehavi & Florimond Wassenaar
13 July – 17 August 2013,  Joey Ramone Gallery Rotterdam

Participating artists
Han Hoogerbrugge, Avner Ben Gal, Gil & Moti, Rolf Engelen, Peter J. Maltz, Shagar Golan Sarig, Itamar Burstein, Efrat Zehavi, Justin Wijers

De dichtkunstkrant 2013

nick j swarthnick j swarth22dkk 20dkk 19dkk 18dkk 17dkk 16dkk 15dkk 14dkk 13dkk 12dkk 10dkk 11dkk 09dkk 08dkk 06dkk 07dkk 05dkk 04dkk 03dkk 02dkk 01dkk

Geplaatst in Alle nieuwsberichten, Dichtkunstkrant op evenementen | Reacties uitgeschakeld voor Dichtkunstkrant The Exhibition: Joey Ramone Gallery Rotterdam 2013

Uitgelicht gedicht: Joost Ariëns

Dan hou ik wijselijk mijn mond
en hoor ik toe
de tafels staan in de u-vorm
iedereen is gelijk

Dan hou ik wijselijk mijn mond
en zie ik daar
het spel der zelfbenoemde titanen
iedereen heeft een mening

Dan hou ik wijselijk mijn mond
en bespeur ik daar
absolutisme en overtuiging
intonatie voert de boventoon

Dan hou ik wijselijk mijn mond
en claim ik daar
bescheidenheid in volle glorie
denk ik er het mijne van

Dan hou ik wijselijk mijn mond

 

Uitgelicht gedicht

Heeft u een gedicht of een kort verhaal geschreven dat over de actualiteit of over maatschappelijke ontwikkelingen gaat? Mail ons dan uw stuk (dichtkunstkrant@gmail.com) en misschien verschijnt het dan op de website onder de rubriek ‘uitgelicht gedicht’!  Mogelijk wordt het ook in de Dichtkunstkrant editie van 2014 opgenomen.

 

Geplaatst in Alle nieuwsberichten, Uitgelicht gedicht | Reacties uitgeschakeld voor Uitgelicht gedicht: Joost Ariëns

Dichtkunstkrant The Exhibition: Joey Ramone Gallery Rotterdam

DICHTKUNSTKRANT – The Exhibition

Curated by Efrat Zehavi & Florimond Wassenaar
13 July – 17 August 2013

Participating artists
Han Hoogerbrugge, Avner Ben Gal, Gil & Moti, Rolf Engelen, Peter J. Maltz, Shagar Golan Sarig, Itamar Burstein, Efrat Zehavi, Justin Wijers

JOEY RAMONE is pleased to host the 1st exhibition of the DICHTKUNSTKRANT. The private view is on Saturday, July 13th, 5-8pm. The exhibition runs till Saturday August 17th.

dichtkunstkrant_expo

The Dichtkunstkrant was founded in 2011 by artist Efrat Zehavi and poet Florimond Wassenaar as a response to the hostile governmental policy on art, which would proclaim art as socially insignificant and as privilege of the elite. The newspaper is therefor established on the belief that art is fundamental for the democratic functionality of society.

The scope of the paper is to stimulate the discourse about the significance of art and poetry and try to reach a broader public. In order to achieve this goal the paper is being distributed in the Netherlands in an edition of 10.000 copies free of charge. The Dichtkunstkrant adopts the format of a daily newspaper and publishes contributions coming from the fields of visual art and poetry, which focus on current social and political issues. The appropriation or re-interpretation of such subjects via the use of art and poetry aim to make those disciplines more accessible to the broader public. The choice for the trivial medium like that of the newspaper points to the question of what finally is the value of art.
The paper invites artists and poets, whose work is confronting but at the same time engaging and accessible, to share their view on current events. The combination of art and poetry results in a play of word and image that complement and comment on each other without becoming illustrative.

DICHTKUNSTKRANT – The Exhibition presents the artists who co-operated in the edition of 2013. In this occasion the paper can also function as the catalogue of the exhibition.
The poets Florimond Wassenaar and Nick J. Swarth will read poetry during the opening on July 13, 2013.

Han Hoogerbrugge (1963/NL) is an illustrator and artist based in Rotterdam. Hoogerbrugge responds to the ‘news’ with daily cartoons and drawings, which he posts on his website. His approach is humorous, opinionated and grotesque.

Avner Ben Gal (1966/IL) is a painter based in Tel Aviv. Ben Gal’s recent work contains allegories of personal and national histories that are equipped with a disturbing undercurrent of violence and horror.

Gil & Moti (1968/1971 IL / NL) is a Rotterdam based artist duo. In their work the denial of the boundaries between private life, performance, art and social intervention is a central subject. At the exhibition they will present a series of etchings made recently in Israel, in which they respond to social and political problems there.

Rolf Engelen (1964/NL) is a visual artist based in Rotterdam. He works with texts, drawings and objects in which the inconspicuous is placed in the foreground in a subtle, poetic way.

Peter J. Maltz (1973/IL) is a draughtsman, painter and sculptor based in Tel Aviv. In the exhibition drawings from the series ‘Under the Surface’ will be presented. Throughout the year 2012 Maltz made a drawing every day. The work responds to his personal life, culture and life in Israel as he experienced it.

Shagar Golan Sarig (1980/IL) is a draughtsman, painter and writer based in Tel Aviv. Golan Sarig processes influences from cinematographic images, the metropolitan reality and his family life in a collage-like fashion.

Itamar Burstein (1974/IL) is an industrial designer based in Tel Aviv. Burstein will exhibit his work “Plain Paper,” which playfully and ironically questions the value of money.

Efrat Zehavi (1974/IL/NL) is a visual artist based in Rotterdam. She will present work from the sculpture series ‘Reconstructions’. In this series news – images are replicated in order to let the viewer ‘relive’ the event and to reflect on the content of the depicted news item.

Justin Wijers (1981/NL) is a draughtsman based in Rotterdam. Wijers’s work deals with images of human suffering, which are disseminated on the Internet. As a starting point for his work he chooses the most violent pictures, which he edits with a sensitive and sophisticated technique, in order to seduce people to look at what they actually do not want to see.

The poets Nick J. Swarth and Florimond Wassenaar will present video-clips featuring readings of their poems.

For more information and events: www.dichtkunstkrant.nl  http://www.joeyramone.nl/program.html

JOEY RAMONE

Josephstraat 166

3014 TX, Rotterdam

T: +31 (0) 10 7515201
M: +31 (0) 646405417 | Hans Bakker
M: +31 (0) 618862473 | Kiki Petratou

gallery@joeyramone.nl
www.joeyramone.nl

Gallery hours
Wednesday – Saturday
12.00 – 6.00pm

Geplaatst in Alle nieuwsberichten, Dichtkunstkrant op evenementen | Reacties uitgeschakeld voor Dichtkunstkrant The Exhibition: Joey Ramone Gallery Rotterdam

Dichtkunstkrant op Poetry International Rotterdam

van 11 tot 15 juni 2013 is de Dichtkunstkrant op te halen in de foyer van de Schouwburg Rotterdam

http://www.poetryinternationalweb.net/pi/site/festival/events/en

IMG_4939

Geplaatst in Alle nieuwsberichten, Dichtkunstkrant op evenementen | Reacties uitgeschakeld voor Dichtkunstkrant op Poetry International Rotterdam

Dit commentaar is een reactie op een blog bericht van Otto Egberts

Dit commentaar is een reactie op een blog bericht van Otto Egberts, gepubliceerd op 24 mei 2013: http://oeaegberts.blogspot.nl/2013/05/blog-12-verantwoording.html

De dichtkunstkrant vindt niet dat kunstenaars zich bezig moeten houden met de samenleving en een breed publiek. De dichtkunst krant vindt dat een breed publiek zich bezig zou moeten houden met kunst, omdat kunst iets te zeggen kan hebben, ja, ook aan dat brede publiek. En dat is zelfs zo als blijkt dat het brede publiek vindt dat die kunst nietszeggend is, dan nog in diens nietszeggendheid, bijvoorbeeld omdat het in een gratis krant staat, die weggegooid kan worden en weggegooid wordt, stelt het zijn belang tegenover hen die het als vermaak voor de elite wegzetten, of als koketterie zoals Egberts doet. Door kunst of in het geval van Egberts, bepaalde kunstenaars behept met  kilogige artistieke arrogantie of minder nog; de dichter die schrijft dat de mens  in de vreemdeling nog het meest zichzelf vreest, te verwijten dat hij zich bedient van een moraal die zich niet bekommerd over de consequenties van die moraal, dan ook stelt de dichtkunstkrant zich open en hoopt op nog meer kritiek. Zelfs als Egberts met zijn gedachten een poging doet om zelf na te denken en daarbij de dichtkunstkrant wegzet als een medium dat de artistieke en financiële oren wijd open zet voor de uit materialistische kringen opwellende nutssyndicaten zoals hij stelt, dan stelt de dichtkunstkrant vast dat zij haar uitwerking niet gemist heeft, zelfs als het gaat om die ene lezer die, alles geïnitieerd door een dichtregel, zich blootgeeft en bekend dat hij ‘zit’ met het immigratievraagstuk nu de kwestie onverkort actueel is en dat dit zo zal blijven als hij zijn mond zou houden. Wat hij er van verwacht te hebben opgelost door te spreken en voor wie, daarover hult Egberts zich in raadselen, dat is iets voor de discussie, waarvoor, zo kan niet genoeg worden benadrukt, de dichtkunstkrant op zijn minst een aanleiding is geweest.

Dan de discussie en de regel. Schrijver dezes is de dichter van die regel en redacteur van de dichtkunstkrant en uit hoofde van die eerste kwaliteit volgt hieronder een aanzet tot die discussie. Het punt dat ik met de regel dat wij in de vreemdeling het meest nog onszelf vrezen, wilde maken, is dat de individuele vreemdeling die zich in een schrijnende situatie bevindt ons een gezicht voorhoudt dat vraagt om hulp. De ander stelt zich tegenover ons en spreekt ons aan op hetgeen een relatie met die ander, als wij die ander daadwerkelijk zien, bepaald en wel de moraal. De moraal maakt een relatie met die ander mogelijk en die moraal komt tegelijkertijd ook voort uit die relatie. Immers zonder de ander is er geen moraal. Deze gedachte is niet van mijzelf maar van Levinas. In het gedicht probeer ik aan de kaak te stellen  (met de nodige overdrijving)  dat wij heel gemakkelijk een potvis als die ander weten te beschouwen en allerlei morele uitspraken doen in de sfeer van zorg en verpleging terwijl dat als het gaat om vreemdelingen in een schrijnende situatie dat een stuk moeilijker lijkt te liggen. Dat komt, denk ik, omdat wij voelen dat wij als wij een hulpbehoevende (vreemdeling) in het gezicht kijken, geconfronteerd worden met de innerlijke drang te helpen en tegelijkertijd de eveneens innerlijke grens voelen om dat te kunnen doen, bijvoorbeeld uit gebrek aan tijd, geld of de behoefte om het eigen leven te leiden. Ik zeg niet dat dit niet valide argumenten zijn, maar ik verzet me tegen hen die vervolgens de ander diens bestaan verwijten. Dit verwijt komt voort uit angst van het tekortschieten jegens de ander, die ook een mens is net als wij zelf en dus vrezen wij in de vreemdeling het meest van ons, onszelf. De neiging bestaat dan om die vreemdeling uit het gezichtsveld te weren en om zo een prikkelarme omgeving voor zichzelf te creëren waarin we niet geconfronteerd worden met deze lastige innerlijke problematiek.

Als Egberts zegt dat dit soort regels koket zijn, dan kan het zijn omdat die regel niet goed geformuleerd is. Dat kan, maar ik vrees dat Egberts deze regel koket vindt om andere redenen. Wat Egberts doet is precies die prikkelarme omgeving creëren voor zichzelf, zo lijkt het. Immers eerst komt hij met een religieus geïnspireerde extrapolatie van de dichtregel. Hij laat zien dat de consequentie van de dichtregel betekent dat wij ons schuldig moeten voelen over ons eeuwige tekortschieten dat nimmer kan worden gedelgd door welke goedertierenheid die wij trachten ten toon te spreiden dan ook. Egberts verwerpt dat en op die manier schept hij voor zichzelf de mogelijkheid om er niet op die manier naar te hoeven  kijken. Hij hoeft de ander niet te zien, want hij kan niet helpen omdat de hulp altijd tekortschiet en dat is geen leven. Eens, maar wat hij uit het oog verliest, is dat de ander zich blijft stellen en zijn vlucht hem niet gaat helpen, althans dat denk ik. Er is maar een halfbakken dichtregel nodig of het vuur laait weer op. Een tweede strategie die hij toepast is, is een politieke.  Het is de burgeroorlog die volgens Egberts valt te vrezen bij het toelaten van vreemdelingen die in een schrijnende situatie zitten. Of milder de sociale ontwrichting die een dergelijke toelating met zich kan brengen (of al gebracht heeft?). Het is dezelfde oude wijn, thans getapt uit nieuwe zakken, immers hier wordt angst ingeboezemd en angst maakt opties mogelijk die wij als we onbevreesd zouden zijn, niet zouden overwegen. Overigens neemt dit niet weg dat er valide argumenten denkbaar zijn om een restrictief vreemdelingenbeleid te voeren of in ieder geval een beleid dat oog heeft voor maatschappelijke cohesie, welvaart en welzijn de bescherming daarvan en reële alternatieven heeft (of in ieder geval zoekt) voor hen die dat ideaal elders moeten zoeken. Er is een evenwicht nodig tussen de instrumentele benadering van het vreemdelingenvraagstuk zoals Egberts die propageert en de benadering van de individuele vreemdeling, waarin de moraal dat de vreemdeling de ander is, ons blijft confronteren met onszelf. Of dat een ordentelijke discussie is zoals Egberts die voorstaat, ik hoop het eerlijk gezegd niet, ik zal er in ieder geval alles, maar dan ook alles aan doen om dat te voorkomen.

Egberts praat wel over denken, herhalen en opnieuw halen, maar hij doet het niet of nauwelijks, hij blijft zich vermeien in het bezweren van zijn eigen demonen. Hij vreest de ander in zichzelf daarbij  nog wel het meest, zo lijkt het. De vraag moet gesteld of hij niet ook zelf op hetzelfde dode punt is beland als de fanatici die hij vreest, hij heeft hen in de ogen gekeken en zich in hen herkend, zo lijkt het. Als dat waar is, valt het te hopen dat hij kan rijpen tot het inzicht dat ook fanatici mensen zijn, met hun tekortkomingen en gebreken, maar waarmee gediscussieerd moet worden en gedacht, tegen de klippen op, tegen beter weten in uitleggen dat zelf nadenken goed is en zelfkennis daarvoor een voorwaarde…

Geplaatst in Alle nieuwsberichten, Brieven van de redactie | Reacties uitgeschakeld voor Dit commentaar is een reactie op een blog bericht van Otto Egberts